Badmintonclub Badhoevedorp opgericht april 1949

IN DEZE NIEUWSBRIEF:
AFHANGBORD (2)
AANVULLING BESTUUR!
Nooit gedacht dat het onderwerp afhangbord zou leiden tot een speelavond waarbij niet alle banen bezet waren. Het afhangbord, uitgestald op de tafel, kreeg daardoor een ietwat zielige betekenis.
Alsof leden weggebleven waren; bang voor een afhangbord.
Pssst, pssst, “het afhangbord” wordt van stal gehaald. Wegblijven.
En de door Dea en Monique keurig uitgezochte actuele naambordjes ben ik ook nog kwijtgeraakt!
Nu even een heel serieus onderwerp over aanvulling van Het Bestuur.
Her en der zal al zijn doorgesijpeld, of zachtjes gefluisterd zijn, dat mijn voorzitterschap en clublidmaatschap gaat eindigen.
Het is mooi geweest, zeg maar.
Daar zijn uiteraard een aantal redenen voor.
Laat ik om te beginnen zeggen dat ik aan begin van het seizoen penningmeester Martijn al van mijn intenties om te stoppen op de hoogte heb gesteld.
Het plan is om januari 2024 definitief te stoppen als voorzitter en de rest van het seizoen als clublid-zonder-verplichtingen af te maken.
In deze maanden kan ik nog antwoorden op vragen mocht iets niet duidelijk zijn.
November 2020 ben ik verhuisd naar Heiloo en heb 3 jaar lang de rit gemaakt van Heiloo naar Badhoevedorp v.v.
De eerste twee jaar deed ik dat fluitend.
Dit jaar begon er enig ongemak te ontstaan om weer die rit van 70 km v.v. te moeten maken.
Dat ongemak gaat wel weer over, denk je dan, maar dat was niet zo.
Daarnaast begon ik te ervaren dat leeftijd er toe doet.
De kwaliteit van spelen werd/wordt minder en minder.
Niks om je voor te schamen, maar voor mijzelf heel irritant.
Tel daarbij op wat medische problemen die begonnen op te spelen en ik
begon mij steeds meer een 72 jarige te voelen.
Hopelijk stopt het hierbij, want komende maand word ik 73.
Ik moet er even niet aan denken nog verder in het oudere moeras te zakken.
Het gevoel kreeg steeds meer de overhand dat het mooi is geweest.
Niet onvermeld mag blijven dat ik, om iets meer aan sport te doen, in augustus bij BC Vennewater (bij mij om de hoek) ben gaan kijken naar het zomerbadminton. Een aardige club met o.a. (senioren) mensen waar ik best aardig mee kan spelen. Ik ben daar lid van geworden. Helaas door de medische problemen nog niet aan spelen toegekomen dit seizoen.
Ik moet direct toegeven dat het bij BC Vennewater lang niet zo gezellig is als bij Badhoevedorp. In de verste verte niet.
De gezelligheid bij Badhoevedorp was ook de reden om nooit eerder te gaan kijken bij BC Vennewater. Ook al was het om de hoek.
Al met al blijft het een hele, hele moeilijke en emotionele beslissing om na ruim 25 jaar lidmaatschap de club te verlaten.
Nu even over Het Bestuur. Het kan niet zo zijn dat ik de club verlaat en Martijn als enig bestuurslid de kar moet trekken en niet te vergeten Narain die al jaren competitieleider is. Dat kan natuurlijk niet.
Ik weet, het is een landelijk probleem om vrijwilligers aan te trekken om iets te gaan doen voor een club. Druk, druk , geen tijd is vaak het argument.
Hoeveel uren per week ben je kwijt aan deze taak?
Bij Badhoevedorp is de taak van voorzitter/secretaris een makkie te
noemen. Zeker vergeleken met een badmintonclub met ruim honderd
leden met vaak een jeugdafdeling, speelschema’s maken en met een eigen
speelhal in beheer enzovoorts.
Dan zijn er nog allerlei andere verplichtingen waar een Club tegenwoordig aan dient te voldoen. Ik zou een hele lijst kunnen opnoemen waar wij ons niet aan houden. Laat ik mij beperken tot enkele voorbeelden. Vertrouwenspersoon benoemen, preventief beleid, protocolverantwoord sporten, GOG – grensoverschrijdend gedrag, diversiteit en inclusie en zo zijn er nog wel een paar onderwerpen te noemen waar een grotere club als onderdeel van het in het huishoudelijk reglement melding
van moet maken. Doen wij niet aan.
Wij houden geen uitputtende bestuursvergaderingen. Dat doen we op
donderdagavond tussen het spelen door.
Jaarvergadering leden? Doen wij niet aan. Altijd is gebleken dat daar
weinig tot geen belangstelling voor was.
Vandaar dat het vrij makkelijk was om het zo lang vol te houden als
voorzitter/secretaris, want van nature ben ik niet zo’n bestuurder.
Het omgaan met de leden en er voor zorgen dat elk lid het naar de zin is voor mij altijd de grootste drijfveer geweest.
Hoeveel tijd kost het?
De administratieve taak als voorzitter/secretaris neemt nog geen halfuur (gemiddeld p/w en alleen gedurende het speelseizoen) in beslag.
Als je dat gaat uitrekenen hoeveel tijd het mij uiteindelijk gekost heeft in
25 jaar ben ik eigenlijk maar heel kort voorzitter/secretaris geweest.
1 Jaar heeft 8.760 uur.
Tel maar na. 34 Weken per seizoen; 34 x½ uur = 17 uur per jaar. (0,19%).
Dus afgerond 0,20% van al je jaartijd ben je kwijt aan het clubwerk.
Stelt dus niet zoveel voor.
Het grote voordeel bij onze Club is ook dat er altijd wel een paar leden
klaar staan om te helpen om je taak te verlichten.
Een toernooitje organiseren, dat draaien onze vrijwilligers zo in elkaar.
O.K. nieuwbrieven schrijven is even een dingetje. Maar zonder al die soms
leuke, maar soms ook erg saaie, onbenullige, maar ook weer briljante geestige, onovertroffen, waar-haalt-ie-al die onzin-vandaan Nieuwsbrieven, waarvan ik dan maar hoopte dat ze af en toe een glimlach
opwekten, kun je minimaliseren door uitsluitend clubmededelingen te noteren.
Laat mij weten of je er iets voor voelt om deze administratieve taak, onder de noemer van voorzitter, van mij over te nemen.
Al was het alleen al om Martijn en Narain te helpen